donderdag 30 september 2010

Apple reparatie buiten garantie? Eerlijkheid duurt het langst.

Hoe kun je Apple zover krijgen dat ze je Mac of iDevice repareren buiten de garantieperiode of door een niet door garantie gedekte schade? Het antwoord is simpel: ben eerlijk!


Geloof me, service medewerkers kennen alle smoezen uit het boekje die eigenaren van een Mac of iPhone verzinnen om schade te claimen die is veroorzaakt door eigen toedoen.

Waterschade verdoezelen door de sensoren te tipexen of verklaringen voor scheuren in behuizing buiten hun schuld enzovoort. Gelooft een servicemedewerker de verhalen uiteindelijk toch niet, gaan ze herrie schoppen, worden luidruchtig en schreeuwen om de manager...

Maar het kan ook anders...In de VS een bericht van een iPad eigenaar die had lopen experimenteren met jailbreaken en zijn speeltje ineens gebricked zag.

Ten einde raad belde hij naar zijn lokale Apple Store en biechtte het hele verhaal op en vroeg wat te doen. Ze vroegen hem met de iPad langs te komen bij de Genius Bar. Hij vertelde ze nogmaals dat het zijn eigen schuld was en hij wist dat de garantie nu vervallen was. Toch stonden ze er op dat hij langskwam.

Toen hij in de Apple Store aan de beurt was vertelde hij nogmaals dat hij door zijn eigen stomme schuld de iPad had gebricked en hoopte dat de Genius dame hem op weg zou kunnen helpen om hem weer tot leven te wekken.

De Genius nam de iPad mee naar achteren en beloofde te proberen. En proberen deed ze...een uur later kwam ze terug met de mededeling dat de iPad echt niet meer te redden was. Toen de eigenaar haar bedankte voor de moeite en probeerde sterk te blijven over het verlies, bleek de Apple dame nog niet uitgepraat...

Ze vertelde hem dat ze het toch als een garantiegeval wilden behandelen en overhandigde hem een gloednieuwe 32GB iPad 3G. De man was stomverbaasd en gaf aan dat hij door zijn stomme fout niemand in de problemen wilde brengen.

De Apple dame vertelde hem dat het geen probleem was. Apple is meer geïnteresseerd in het feit dat de klant happy is. Nou dat was hij inderdaad...Na zijn belofte dit niet nog eens te proberen vertrok hij naar huis.

Zijn vrouw was net zo stomverbaasd toen ze het verhaal hoorde. Hij weet zeker dat als hij één of ander bull verhaal had opgehangen hij geen nieuwe iPad zou hebben gekregen.

Kijk, dat is nu waarom Apple in de VS zulke hoge tevredenheidsscores haalt bij consumenten. Ik hoop dat Apple resellers in Nederland dit verhaal ook lezen en er lering uit trekken. Het zijn namelijk de Apple resellers waarvan heel andere verhalen rond gaan die automatisch aan Apple gekoppeld worden...geloof me, ik spreek uit ervaring.

Het eerste dat je bij een reseller hoort als je garantie claimt is: "Als blijkt dat het geen garantiegeval is moet u wel de xx euro onderzoekskosten betalen en we kunnen de reparatie pas in behandeling nemen als u hier tekent".

Het wordt tijd dat er in Nederland ook ECHTE Apple Stores komen met ECHTE Apple service...

- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

2 opmerkingen:

  1. Pós Nice, seu blog é muito útil para a Apple reparatie. Desejo, você vai continuar este trabalho.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmmm apart verhaal. Dit is natuurlijk goede promotie voor Apple, maar hier, de Apple verkopers zijn niet zo aardig als daar blijkbaar. Gewoon een gelukje? Kijk maar eens naar de verzekering van een iphone.

    BeantwoordenVerwijderen