donderdag 5 augustus 2010

Wat ik wil in iBooks 2.0

Op mijn iPad is iBooks één van mijn favoriete apps. Met meer dan 1600 boeken als ePub en gemiddeld zo'n 100 magazines in PDF mag wel duidelijk zijn waarom dat zo is.

Maar toch loop ik juist met deze aantallen tegen de beperkingen op in de huidige versie van iBooks.

Begrijp me niet verkeerd, sinds de laatste twee updates is er qua stabiliteit en functionaliteit een hoop verbeterd. De mogelijkheid om PDF te syncen in een aparte boekenplank is briljant, maar als dat al kan zou ik Apple graag een aantal suggesties doen toekomen die de app nog beter maken.

Bij video's kan ik zien door middel van een blauw bolletje welke video ik nog niet gezien heb. Een half blauw bolletje geeft video's aan die ik nog niet heb afgekeken en een leeg bolletje laat de gekeken video's zien. Dat wil ik ook met mijn boeken en PDF's.

Op de boekenplank in cover weergave worden de boeken en PDF getoond in volgorde van toevoeging. Ordenen kan alleen op auteur, titel en categorieën. Wat ik echter zou willen is invloed op de volgorde. Waarom is er geen datum van toevoeging opgenomen zoals dit in iTunes ook is? Dan kun je daarop weer sorteren.

Eigenlijk is de boeken bibliotheek een 1 op 1 kopie van de muziek bibliotheek. Dat zie je al op in iTunes als je op info klikt. De opmaak van de boeken info is identiek als de muziekalbums. In het bestandssysteem worden de boeken op auteur in een map tussen de artiesten van de muziek gezet. Daar is niet echt veel werk aan besteedt. Ook hier hoop en verwacht ik dat Apple met een nieuwe 10.0 release van iTunes orde op zaken stelt.

In de boekenkast weergave zou ik graag de mogelijkheid hebben om de metadata van de boeken op te halen. Voeg een 'i' als in info knopje toe wat zichtbaar wordt als je de cover meer dan twee seconden vasthoudt. Je kunt dan ook boeken op gelezen zetten en info over de inhoud van het boek, zoals dat ook al bij muziek het geval is.

'Kan ik ook op de achterkant van het boek kijken waar het over gaat?'.Dat is een vraag die ik altijd krijg van mensen die niet bekend zijn met ebooks. Neen dat gaat niet moet ik dan antwoorden en dat vinden ze dan vreemd. Dit geldt trouwens voor alle ebook readers en is dus een probleem/gemis van de hele industrie.

Nu maar afwachten of Apple dit op één of andere manier oppikt en gebruikt in iBook 2.0.

- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

1 opmerking: