zaterdag 21 augustus 2010

Augmented Driving; iPhone als bijrijder?

Alle automerken die het hogere segment bedienen werken er aan of hebben het geïmplementeerd in hun topmodellen; augmented reality displays. Op de vooruit of op een scherm wordt de snelheid en afstand tot de voorganger geprojecteerd over een live videobeeld.

Alles moet het rijden veiliger maken met waarschuwingen wanneer je te kort op je voorganger zit of als je van je rijbaan afwijkt, al dan niet gekoppeld aan automatisch gas los of remmen.

Zoals altijd: there is an app for that...Augmented Driving is een iPhone app die dit allemaal mogelijk moet maken. Gemonteerd op de voorruit van je auto wordt je iPhone een HUD ( head-up display ) die je ook de eerder genoemde informatie geeft.

Op het scherm wordt de informatie getoond zoals afstand tot de voorganger, snelheid en waarschuwingen bij wisselen rijbaan. Door het gebruik van de camera en ontbreken van radar, zoals bijv. bij systeem Mercedes, is de app alleen overdag te gebruiken.

Ik weet niet of het wel zo'n goede ontwikkeling is dat veiligheidssystemen die jarenlang testen en afstemmen kosten nu in een app van $2,99 worden gevat en iedereen zijn leven daarvan laat afhangen. Voorlopig hou ik het toch op het augmented systeem dat ik al 45 jaar gebruik: mijn eigen ogen...

- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten