vrijdag 23 juli 2010

Waarom iPad Killers al dood zijn

De iPad is een enorm verkoopsucces, een echo van het iPod effect op de MP3 markt en de iPhone op de mobiele telefonie markt. Apple heeft nu al de tablet en netbook industrie een gevoelige slag toegebracht. Ze hebben al gewonnen voordat de Aziatische klonen de markt bereiken.

Vandaag waren er weer lange rijen te zien bij de start van de verkoop in Nederland. Dit zijn niet de early adaptors, die hebben hun exemplaar al lang uit de VS of omringende landen als Duitsland, Frankrijk en Engeland. Neen, de iPad is nu al mainsteam en welk product, anders dan concerten van U2, de Stones of Cold Play trekken massa's mensen om minimaal €500 neer te mogen tellen voor een speeltje in deze roerige tijden?

Met 3,3 miljoen geactiveerde iPads sinds de lancering is wel bewezen dat markten gemaakt kunnen worden. Niemand heeft hem echt nodig, maar na een dag wil je hem niet meer missen. Hier dromen alle fabrikanten van consumentenproducten van.

Toeleveranciers kunnen het niet bijhouden. En dat is nu juist waarom Apple al gewonnen heeft. Apple legt zo'n groot beslag op de componentenmarkt dat het voor klonenbouwers nagenoeg onmogelijk is een zelfde kwaliteit componenten in voldoende mate te verkrijgen om een concurrerend, laat staan beter product te maken.

Flashgeheugen en displays zijn het meest betroffen. Apple kiest er bewust voor niet de moeilijk te produceren Oled schermen te gebruiken, maar gebruikt lcd/ led schermen die veel betrouwbaarder zijn en verbeterd die. Wat heb je er vervolgens aan als je een goed ontwerp hebt, maar je productielijnen stil liggen omdat key componenten niet geleverd kunnen worden?

Dat betekent niet dat er een hoofdprijs wordt betaald voor de verkrijging van de onderdelen. Kopers willen goede producten voor concurrerende prijzen. Met de aantallen die Apple vraagt sneeuwen ze alle grote spelers onder en daarmee is het voor welke andere speler dan ook bijna onmogelijk om een kritische massa te bereiken die de hegemonie van de iPad kan aantasten.

Apple heeft nog een troef en dat is het operating systeem iOS. Er zijn nu 100 miljoen iOS apparaten wereldwijd verkocht en hoe de concurrentie ook probeert, Apple heeft zoveel patenten op de sleutelonderdelen dat namaken plagiaat en daarmee gegarandeerd tot een rechtszaak zullen leiden.

Analisten hebben hun prognoses voor de te verkopen iPads in 2010 al naar boven bijgesteld tot 13 miljoen stuks. Dat had nog hoger kunnen zijn, want de vraag is groter dan het aantal dat Apple kan produceren.

De iPad wordt een cultuur statussymbool, zoals de iPod met witte oordopjes dit ook was, ook al waren er goedkopere mp3 players met meer mogelijkheden. Je wilde er gewoon niet mee gezien worden...

Apple rulez en houdt met de gestaffelde introductie per maand per groep landen de hype levend en de aansluiting met de productiecapaciteit. En dan te bedenken dat ze nog niet alle troeven hebben uitgespeeld met de 1.0 versie van de iPad. Er kan nog zoveel aan worden verbeterd en toegevoegd...

- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen