vrijdag 28 mei 2010

Wi-fi Sync, de praktijktest (jailbreak)

Sinds vandaag is de draadloze synchronisatie oplossing Wi-fi Sync ook beschikbaar gekomen voor de iPad. Eerder al voor de iPhone, maar daar zat ik niet persé op te wachten.

De app werd eerder door Apple geweigerd om niet duidelijke redenen...(because we can!?). Dus op naar Cydia dacht de maker. Maar is het de €8 waard wat de app kost? Ik vind van wel.

Kijk, mijn iPhone is met een dock aangesloten op mijn iMac en er is geen plaats voor de iPad. Elke keer als ik wil syncen met de iPad moet ik mijn dockconnector loshalen van het dock en op de iPad aansluiten. Dat is nu verleden tijd. Het mooie is dat je de app maar één keer hoeft te kopen en zowel op iPad als iPhone kunt installeren.

Wi-fi sync lost dit probleem nu draadloos op en ik kan hem aan de andere kant van de kamer laten liggen aan de oplader. Naast de app op de iPad is er aan de iMac kant een server die de verbinding regelt met de iPhone en iPad. Die verbinding, pairen net als bij Bluetooth, maak je eenmalig. Daarna verschijnt de iPad of iPhone bij de gekoppelde apparaten aan de iMac kant.

iTunes herkent beiden alsof ze via een connector zijn aangesloten. Op de foto een screenshot van gelijktijdige draadloze synchronisatie met iTunes van de iPad en iPhone. Probleemloos en sneller dan ik verwacht had. Als instellingen aan de serverkant kun je het maken van een reservekopie uitschakelen, maar voor nu laat ik dat gewoon telkens doen.

Bij de laatste update is er nu ook een Windows versie van de server uitgekomen. Wellicht dat de functionaliteit op termijn door Apple wordt opgenomen als standaard, maar tot die tijd vind ik het zijn geld dubbel en dik waard. 5 sterren voor mij...

- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten