dinsdag 20 april 2010

3e oprichter Apple verkocht zijn aandelen voor 972 pond

Grote bedrijven beginnen klein, ook Apple is hierin geen uitzondering. Apple werd in de jaren zeventig opgericht door Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. Het bedrijf begon in een kleine garage, maar is sindsdien uitgegroeid tot een multinational. News of the World heeft een interview gehouden met een van de oprichters, Ronald Wayne.
In de jaren zeventig bezat Ronald Wayne 10% van het bedrijf dat later miljarden zou verdienen. Wat is er met Ronald Wayne en zijn aandeel gebeurd? 
In 1974 verkocht hij zijn aandeel in Apple voor 972 pond aan Steve Jobs en Steve Wozniak. Ronald was namelijk als de dood dat hij in de schulden zou komen. Even daarvoor had Steve Jobs 15.000 dollar geleend om computermaterialen te kopen. Omdat Ronald indertijd 10% van Apple bezat  was hij ook verantwoordelijk voor schulden die eventueel zouden kunnen voortvloeien uit het bedrijf. Dit risico durfde hij niet te nemen en hij droeg zijn aandeel over. Achteraf gezien een opmerkelijke beslissing, vandaag de dag was datzelfde aandeel  13.6 miljard pond waard geweest.

Spijt heeft Wayne echter niet. “Ik was nu de rijkste man op de begraafplaats geweest, ik had de stress niet aangekund”.
In plaats daarvan wilde hij een rustig leven, en dat heeft hij  gekregen. Ronald werd ingenieur  en is in 1998 met pensioen gegaan. Hij woont in een bescheiden huis in het stadje Pahrump in de staat Nevada.
“Ik heb geen spijt, ik had geen idee hoe groot Apple zou worden. Ik ben gelukkig want ik ben gezond en heb mijn familie. Rijker dan dat kan ik niet worden.”


Bron: Onemorething.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten