donderdag 25 februari 2010

Flash op iPad en iPhone onmogelijk


Morgan Adams, professioneel Flash-ontwikkelaar, heeft tegenover Roughly Drafted Magazine uitgelegd waarom de ondersteuning van Flash op iPhone en iPad simpelweg onmogelijk is, ongeacht wat Apple en Adobe erover zeggen.De huidige implementatie van Flash is volgens Adams zeer afhankelijk van zogenaamde "mouse-over events". Dit betekent dat een Flash applicatie een actie uitvoert zodra men met de muis ergens overheen beweegt.

Het grootste deel van alle Flash websites, -applicaties en games zijn afhankelijk van dergelijke events. Maar touch-apparaten zoals de iPhone en iPad hebben geen muis en er is met geen mogelijkheid te detecteren of iemand met zijn vingers boven het scherm "zweeft".

Ook zijn talloze Flash websites en -games afhankelijk van de aanwezigheid van een muis of toetsenbord, bijvoorbeeld voor de besturing, waarbij meerdere toetsen tegelijk moeten worden ingedrukt of waarbij de muis wordt bewogen zonder te klikken. Beide zijn onmogelijk op een aanraakscherm.

Daarnaast zijn er vele Flash applicaties die afhankelijk zijn van rechts-klikken, iets dat met een aanraakscherm ook niet kan.

Door simpelweg Flash te implementeren op de iPhone of iPad zullen deze problemen niet zijn opgelost, en zullen honderdduizenden websites en games nog steeds niet te gebruiken zijn.

Het ondersteunen van Flash zou inhouden dat elke Flash-website, -applicatie en -game opnieuw zou moeten worden geprogrammeerd om aanraakschermen te ondersteunen.

Adams concludeert dat ongeacht of Apple weigert om Flash te implementeren, het gewoon niet mogelijk is omdat een vinger nou eenmaal iets anders is dan een muis.

"Hetgeen klagende gebruikers hier verwachten is een onmogelijkheid,"aldus Adams.

Lees de volledige technische uitleg op deze pagina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten