Apple is gestart met het uitrollen van de eerste Apps waarin hun mobiele reclame systeem iAd is opgenomen. De ontwikkelaar van een simpele app die je de led flitser van de iPhone 4 laat gebruiken als zaklamp, had de eer.
In de gratis versie is iAd opgenomen en na één dag wist hij niet wat hij zag. De app was 9000 keer gedownload en de opbrengsten van iAds had $1379 opgebracht. In vergelijking met bijvoorbeeld Google's mobiele advertentieprogramma via Android is dit 50 tot 100 keer meer.
Of dit een tendens wordt betwijfel ik. Het is nieuw en aanbieders staan te springen om te kunnen adverteren. Zodra iAd gemeengoed wordt in apps zal dit zeker nivelleren. En omdat Apple een enorm belang heeft bij de publiciteit ben ik niet helemaal overtuigd dat er geen downloads gestuurd vanuit het grote moederschip in Cupertino bij zitten.
Het ene succesverhaal na het andere zal nu wel volgen om developers en adverteerders te overtuigen van het platform. We zullen het met argusogen volgen.
- Geschreven met BlogPress op mijn iPad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten