Er komen steeds meer details naar buiten over de deal die Apple heeft gemaakt met de uitgevers van e-books. Het lijkt er op dat Apple meer invloed heeft op de prijzen van e-books dan vooraf verwacht. Apple heeft volgens de New York Times provisiemodellen ingebracht die de uitgevers verplicht korting te geven op bestsellers.
Drie onafhankelijke bronnen wisten de NYT te vertellen dat e-books die bestsellers worden kan afprijzen tot $ 9,99, waarbij de eerder genoemde $ 12,99 of $ 14,99 slechts een plafondprijs vormen. Op deze manier kan Apple het opnemen tegen andere e-bookstores en Amazon. Apple wil ook de mogelijkheid hebben als uitgevers hun geprinte versie afprijzen, dat het e-book kan volgen, ook al wordt het geen bestseller.
Dit lijkt in schril contract te staan met de redenen van de uitgevers om voor Apple te kiezen. De uitgevers zouden hun eigen prijzen kunnen bepalen. Als dit gerucht toch waar is, kan Apple een reƫel gevaar vormen voor de Amazon Kindle en krijgen ze een flinke hap van de e-book koek. De e-book oorlog gaat verder en het wordt een steeds grimmiger..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten