vrijdag 15 oktober 2010

iBook Store is zielig schaap in wolfskleren

Bij de introductie van de iPad werd deze ook als killer device gepresenteerd voor het lezen van boeken. Ter ondersteuning van het businessmodel riep Apple de iBook Store in het leven.

Als we nu, een half jaar na de lancering, kijken wat er van is terechtgekomen blijkt dat niet aan te sluiten bij de belofte en verwachting van Apple...


De iBook Store moest een geduchte concurrent voor de Kindle store van Amazon worden, maar tot op heden is het hiervan slechts een schim...

Ter vergelijking...in de Amazon Kindle store zijn meer dan 700.000 electronische boeken te koop, in de iBook Store een schamele 60.000. Trek daar nog eens de 30.000 gratis boeken uit het project Gutenberg vanaf, blijven er 30.000 over.

Omdat deze ook via Amazon te krijgen zijn, ontstaat er een verhouding van 20:1. Niet echt een serieuze concurrent. Neem daarbij ook nog eens de hogere prijsstelling en het ontbreken van belangrijke uitgevers, dan moet er toch een wonder gebeuren om de iBook Store nog tot een succes te maken.

Illustratief is het voorbeeld van een Amerikaanse auteur die in augustus bekend maakte dat hij per dag 200 boeken verkocht via Amazon's Kindle tegen 400 per maand via Apple. Nu staat de teller op 70.000 verkocht via Amazon tegen 400 via Apple.

Neen, de als de boze wolf voor de ebook handel aangekondigde iBook Store blijkt tot nu toe niet meer voor te stellen dan een verkleed en zielig mak lammetje...

- Geschreven met BlogPress voor iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen