zondag 5 september 2010

Apple TV 2.0 een gemiste kans?

De nieuwe Apple TV is klein en stil, heeft dezelfde A4 processor dan de iPad en iPhone 4 en draait een aangepaste versie van iOS4, maar is niet wat ik er van verwachtte...

Als Apple TV gebruiker van het eerste uur heb ik de interface en mogelijkheden zien groeien de afgelopen jaren. Was de eerste versie nog een betere versie van Frontrow op de Mac, versie 3 is zeer goed bruikbaar zonder de ATV te hoeven hacken.

Met de komst van iTunes 9 was streaming van video, muziek en foto's mogelijk en sindsdien gebruik ik de 40Gb ingebouwde harddisk alleen als backup voor mijn foto's. Al de andere content stream ik vanaf de Mac, bediend met de Remote app op de iPhone of iPad.

Apple hernoemt haar Airtunes streaming in Airplay en nu wordt ook het streamen van content mogelijk vanaf iOS apparaten als de iPhone en iPad zonder tussenkomst van iTunes op de Mac. Mooi, dat is een vooruitgang, maar helaas niet voor de gebruikers en kopers van de ATV eerste generatie, er komen geen updates meer.

Moet ik daar rouwig om zijn? Ik ben het niet...op de nieuwe ATV is, onder druk van de filmindustrie het kopen van video niet meer mogelijk, alleen huren. Ik kan dat wel gewoon blijven doen. De Netflix integratie van de nieuwe ATV is mooi, maar buiten de VS niet bruikbaar vanwege IP restricties. Ik denk dan ook dat ik mijn ATV weer ga hacken en PLEX ga installeren. Veel betere interface en mogelijkheden om plugins toe te voegen. Ik wil zelf de content bepalen.

De interface van de ATV is nu zo karig dat ik het een gemiste kans vind. Steve Jobs gaf eerder aan dat geen enkele settop box het nog goed doet en dat Apple met de nieuwe AppleTV voor een revolutie gaat zorgen. Ok, de prijs is scherp, maar voor minder krijg je bij andere Mediacenter aanbieders meer inhoud.

Als er toch iOS op draait, waar zijn dan de apps, games en de browser. Dat zou revolutionair zijn! Nu is het oude wijn in nieuwe kleine, zwarte zakken. Neen, dit zwarte Appletje laat ik aan me voorbij gaan...

- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten