maandag 23 augustus 2010

Review: Multifl0w op iPhone en iPad

Volgens de makers van Multifl0w laten ze Apple zien hoe multitasking in iOS eigenlijk zou moeten uitzien. Eerder uitgebracht voor een gejailbreakte versie van firmware 3.0 en nu terug voor de iPhone en de iPad.

De app is te koop voor $4,99 via Cydia of Rock en ja, je iDevice moet wel gejailbreaked zijn. Het aamkoopproces verloopt soepel. Op de iPad via Cydia aangekocht door in te loggen met mijn Google account en toen gekozen voor betaling via PayPal. Na de afhandeling verandert het knopje van buy naar install en wordt het 35k script gedownload en geïnstalleerd.

iPad:
De iPad is na een respring weer bruikbaar. De iPad beschikt vanuit de standaard firmware 3.2.1 nog niet over multitasking, dus de installatie van multitasking app Backgrounder (via Cydia) is absoluut noodzakelijk.

Backgrounder stond er bij mij al op dus ik kon meteen aan de slag. Een dubbelklik op de homebutton activeert meteen de Expose weergave en mijn actieve apps worden getoond. De overgang naar een app ziet er flitsend uit, snel ronddraaien tot volledige weergave.

Het is mij op de iPad nog niet gelukt om alle 9 mogelijke achtergrond apps te zien te krijgen. Ondanks dat ik in Backgrounder alle apps standaard op Backgrounder heb staan en geen uitzonderingen heb ingegeven sluiten sommige apps bij het opnemen van Multifl0w af...

Bij de poging om de achtergrond apps te verschuiven liep de iPad zelfs vast en kreeg ik het Sad iPhone scherm te zien.

In 3.2.1 op de iPad loopt Multifl0w nog niet optimaal. Maar met de komst van 4.1 in september en hopenlijk meteen een jailbreak zal de app beter lopen, want mijn iPhone ervaringen op 4.01 zijn wezenlijk beter...


iPhone:
Omdat ik de app op de iPad al gekocht had, wordt in Cydia na het zoeken en starten van de Multifl0w installatie de button meteen als install getoond. De app is dus op meerdere apparaten met dezelfde GoogleID te gebruiken.

De iPhone draait firmwareversie 4.01, dus multitasking zit l ingebakken. Dat is ook te merken, want een dubbelklik op de homebutton laat meteen vier lopende apps zien en verdraaid snel.

Wat me op de iPad niet lukte, werkt op de iPhone met 4.01 feilloos. Na het opstarten van negen apps worden deze keurig getoond op het Multifl0w Expose scherm. Ook schuiven levert geen probleem op.

Wat alleen jammer is op mijn iPhone 3GS is de korrelige weergave van de apps in de 9 app weergave. Het is echt turen om de apps te onderscheiden. Op een iPhone 4 zal dit Retinabeter zijn lijkt me.

Door de snelle reactie op de homebutton lukt het me maar niet om een screenprint te maken via home + sleep button, dus daarom heb ik de plaatjes van het web moeten halen.

Conclusie: leuke gimmick voor Mac gebruikers die op de Mac ook veel gebruik maken van de Expose functie. Goed werkend op de iPhone met iOS 4, maar magere implementatie op de iPad, waar ik toch het meest zou willen gebruiken. Met $4,99 vind ik de app een tikkeltje overpriced, maar daarentegen één keer aanschaffen en op meerdere apparaten gebruiken. Grafisch gezien vind ik op de iPhone de Apple methode van het tonen van de achtergrond apps toch mooier en beter in lijn met de gebruikersinterface van iOS 4.


- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten