woensdag 11 augustus 2010

iTunes, slimme afspeellijsten en boeken

Met de komst van iBooks voor iPhone en iPad is het mogelijk om boeken in ePub en PDF formaat toe te voegen aan je iTunes bibliotheek. Apple heeft zich er echter met een jantje van Leiden van af gemaakt en gebruikt dezelfde database opbouw voor boeken als voor muziek.

Hierdoor worden de boeken wel in een aparte rubriek weergegeven, maar in het bestandssysteem worden ze gewoon tussen de albums bij muziek neergezet.

Met de update naar iBooks 1.1 worden PDF bestanden in een aparte boekenplank getoond. Een hele vooruitgang. Echter in iTunes onderdeel boeken staan ze kriskras door elkaar. Met mijn meer dan 1600 boeken en bijna 200 magazines in PDF zie je door de boeken het bos niet meer.

In de praktijk komt het er op neer dat ik magazines die ik heb gelezen op de iPad verwijder. Hierdoor worden, na synchronisatie, de vinkjes voor het magazine in iTunes verwijderd.

Dit bracht mij op een idee...Ik ben het gebruik van smartlists of slimme afspeellijsten gaan onderzoeken en heb nu drie slimme afspeellijsten gemaakt om orde in de chaos te scheppen.

De eerste afspeellijst is voor de laatste 100 toegevoegde boeken. Ga hiervoor naar iTunes en klik op Archief in de taakbalk, vervolgens op Nieuwe slimme afspeellijst maken.

Er opent een venster waar de voorwaarden voor de slimme afspeellijst kunnen worden ingevuld.


Stel de voorwaarden in zoals ik in het voorbeeld heb gedaan. Het aantal is natuurlijk aan jezelf om te wijzigen. De tweede voorwaarde is toe te voegen door op het plus-teken te klikken naast de eerste voorwaarde.

Ik heb er voor gekozen om alleen aangekruiste, in mijn geval ongelezen, boeken op te nemen. Dit hoeft eigenlijk niet omdat dit ook door aan te vinken onderin kan.

Herhaal dit voor de PDF bestanden en vul de voorwaarden als volgt in voor aangekruist (ongelezen) of niet aangekruist (gelezen). Je kunt je slimme afspeellijsten in iTunes daarna een eigen naam geven door op de tekst te dubbelklikken.




Nu kun je in iTunes snel naar je gelezen en ongelezen PDF bestanden. Helaas kun je de slimme afspeellijsten voor boeken of PDF nog niet gebruiken om te synchroniseren met je iPhone of iPad. De slimme afspeellijsten worden wel weergegeven bij het muziek tabblad, maar aangevinkt en ondanks het feit dat het boeken betreft doet de synchronisatie er niets mee...

Het is wachten op een nieuwe versie van iTunes waar in het tabblad boeken bij je iPad of iPhone een uitgebreidere keuzemogelijkheid komt voor het kiezen van te synchroniseren boeken en pdf bestanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten