zondag 29 augustus 2010

Eerste indrukken iPhone 4

Ik heb toch de verleiding niet kunnen weerstaan en gisteren een iPhone 4 gekocht via Marktplaats. Vorige week had ik voor mijn dochter een nieuw T-Mobile abonnement afgesloten en haar iPhone 4 wordt morgenmiddag door een koerier geleverd. Eigenlijk was dat de aanleiding...omdat ik al een tijdje voor haar op zoek was naar de beste optie, abonnement of los kopen. Als je er dan mee bezig bent gaat het toch kriebelen...

De iPhone 4 was al gejailbreaked en unlocked en na het persen van mijn Vodafone sim had ik een microsim, die door het gebruik van een pers, ook weer in het gat van de sim past en daarmee weer bruikbaar is in andere iPhone's. Na het plaatsen van de micro sim meteen Vodafone NL in beeld en de eerste beltest verliep prima. Na het instellen van de APN instellingen werkte data via 3G ook weer.

Thuisgekomen meteen aan iTunes gehangen en als nieuwe iPhone aangemaakt. Dit om een geheel verse installatie te hebben en geen oude instellingen vanuit de reserve kopie van mijn 3GS mee te slepen. Vooreerst alleen de contacten, mail, bladwijzers en agenda laten synchroniseren en de eerste reservekopie werd gemaakt.

Omdat ik nog geen case heb ben ik supervoorzichtig en heb ik de beschermfolie op de achterkant nog even laten zitten. Wel heb ik het hoekje afgeknipt dat de camera en de flitser bedekt, omdat de lens en flitser vrij baan te geven.

Het Retina scherm is geweldig...Omdat het glas op ligt lijkt het alsof er een geprinte sticker bovenop ligt zo scherp. Op een normale afstand van ca 30 cm zijn absoluut geen pixels te onderscheiden, maar van heel kortbij zie je ze toch wel. De ikoontjes zijn gestoken scherp en de helderheid heb ik flink terug moeten schroeven anders knallen ze er uit, maar eerlijk is eerlijk, dat moet ik op de 3GS en de iPad ook doen.

Eén van de redenen waarom ik me zelf voorhield dat ik de 4 niet nodig had, was de snelheid. Ik was ronduit tevreden met de snelheid van de 3GS, maar ben aangenaam verrast door de verbetering van de iPhone 4. Dit gaat nog sneller dan op de iPad. Een goed voorbeeld vind ik buienradar. Na het opstarten moet je de animatie starten om de buienbeweging te zien. Op de 3GS is een paar seconden een geanimeerde blauwe pijl te zien voordat de animatie van buien start. Op de 4 zie je die blauwe pijl nog in een fractie van een seconde en dan zijn de buien al zichtbaar.

Dit merk je bij alle programma's. De iOS 4 interface reageert heel snappy op touches en de home button. Ook het synchroniseren met iTunes gaat razendsnel. Ik heb nog nooit zo snel Navigon van bijna 2 Gb naar een iDevice zien synchroniseren.

Op mijn 3GS las ik voor de komst van de iPad al boeken, dus na installatie van iBooks meteen wat epubs en magazines in PDF er op gezet. Hier is het Retinascherm oppermachtig...de letters van boeken lijken gedrukt en je kunt de iPhone tot op 10 cm voor je ogen houden en het blijft scherp. Hier verliest de 3GS duidelijk. Zelfs van magazines zijn de letters nog leesbaar in volledig scherm modus van een hele pagina. Ook dit is niet mogelijk op de 3GS en zelfs op de iPad ziet het er niet zo scherp uit.

Video kijken is een genot, wat een scherpte. Als test een aantal YouTube HD trailers bekeken en net als bij de boeken blijft het beeld ook vlak voor je ogen scherp en de ondertitels lijken gedrukt. Op korte afstand, met koptelefoon op, waan je je gewoon in de bioscoop.

De camera heb ik even kort getest, zowel foto als HD video zijn op het eerste gezicht van zeer goede kwaliteit. De korte video die ik heb gemaakt is zelfs fullscreen op mijn 27" iMac beduidend beter dan de 3GS, maar ook beter dan mijn Sony Handycam. Met zijn 5 megapixels en flitser zeker een goede vervanger voor mijn compactcamera, maar niet voor mijn spiegelreflex Canon met telelens. De camerafunctie zal ik nog uitgebreider aan de tand voelen.

Omdat ik nog geen case heb was ik bang te maken te krijgen met de deathgrip en het antenneprobleem. Gelukkig, of helaas moet ik melden dat ik daar op het Vodafone netwerk niks van merk. Eens zien morgen of dat bij T-Mobile anders is.

Concluderend ben ik aangenaam verrast door de iPhone 4. Ok, het ontwerp is supermooi, hij is plat en het Retinascherm is de top op dit moment op de mobiele markt, maar het meest verrast mij de snelheid ten opzichte van de 3GS. Ik kan me voorstellen dat de 3G updragers helemaal in hun nopjes zullen zijn, zeker als ze hebben geupdate naar 4.01. Over de batterijlevensduur kan ik nog niets zinnigs zeggen, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb. Eens kijken of ik er over een aantal weken nog steeds zo over denk...

- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

1 opmerking: