donderdag 12 augustus 2010

Apple event 14 september: nieuwe iPods, iTV en iTunes Live?

Volgens diverse geruchten zal het herfst Apple event op dinsdag 14 september plaatsvinden. Dat er een nieuwe iPod lijn zal worden voorgesteld staat voor mij vast. In Engeland zijn retailers al begonnen met acties voor de oude lijn en zijn de Nano, Touch en Classic flink in prijs gedaald sinds gisteren.

Naar verwachting zullen er nieuwe Nano's met touchscreen worden gelanceerd en een nieuwe iPod Touch met de A4 processor, camera, retina display en FaceTime. Of de Classic zal blijven in de huidige vorm valt te betwijfelen. De Shuffle zal volgens mij alleen een cosmetische, lees kleur, geheugen en functie update krijgen.

Volgend eerdere lekken zal dan ook de nieuwe versie van de AppleTv worden voorgesteld als iTV. Niet meer met 1080p HD weergave, maar wel met nieuwe interface en een aparte versie van iOS die ook het gebruik van apps zal mogelijk maken. Hiermee komen ook games op je tv met besturing op basis van de gyroscoop van de iPhone en de nieuwe iPod Touch als gamepad. Of sla ik door...ik denk van niet. Let op, dit gaat gebeuren samen met een iTV App Store als nieuwe loot aan de iTunes money tree!

iTV was de gedoodverfde naam voor de settop box toen deze door Apple werd geïntroduceerd. Toch werd op het laatste moment voor AppleTV gekozen. Hiermee blijft Apple toch trouw aan de iDevice naamgeving zeker als deze wordt gebaseerd op iOS. De vormgeving zal volgens insiders gelijk zijn aan de nieuwe Mac Mini, maar zal maar $99 gaan kosten. Dat zal een megaklapper worden in combinatie met een vast ABO voor streaming dat, naar mijn verwachting, eerst in de VS en veel later in de rest van de wereld worden uitgerold in verband met rechten.

Logisch is dan ook dat Apple haar langverwachte iTunes cloud streaming service zal lanceren. Dat past helemaal in het concept van de iTV. Zo neemt Apple toch langzaam de woonkamer over, met de iTV, iTunes Live ( mijn gok ) en de iPad, iPhone en iPods voor muziek, browsen, mailen, video, lezen en gamen.

Ik ben wel benieuwd wie Steve en consorten hebben weten te strikken als contentleveranciers. Geen streaming zonder steun van grote platenmaatschappijen, want ook in de woonkamer is content king.

Ik weet wel dat ik op 14 september aan mijn iPad gekluisterd zit om de live blogging van het event te volgen...

- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten