dinsdag 4 mei 2010

Hoe de iPad succesvol te jailbreaken?




Net terug van een lang weekend London...Natuurlijk kon ik niet wachten, na het lezen dat Spirit was uitgekomen, om de iPad te jailbreaken. Op Twitter en andere Blogs had ik al gelezen dat een en ander op de iPad nog buggy is, maar dat maakt de spanning alleen maar beter.

Nadat ik Spirit had gedownload was het jailbreaken een eitje. Waar de meesten de mist mee ingaan is het afsluiten van Spirit voordat de iPad helemaal klaar is met jailbreaken en reboot. Die fout heb ik dus niet gemaakt en na 2 minuten stond Cydia op mijn iPad. Ondanks het feit dat Cydia gereed is voor de iPad, werkt nog niet alles als vanouds...

Ik had ook al gelezen dat er een aantal apps uit Cydia al zijn aangepast voor de iPad, zoals SBsettings, Backgrounder, Veency en OpenSSH. Ik maakte de fout om niet als allereerste SBsetting te installeren. Na het installeren van apps uit Cydia komt het nu nog voor dat je iPad er qua GUI uitziet als een grote iPod Touch, met ook de Touch ikoontjes. Om dit ongedaan te maken moet je een respring uitvoeren in SBsettings, rebooten helpt niets...oeps foutje.

Les 1: Na een jailbreak eerst SBsettings installeren vanuit Cydia.

Na een restore een hernieuwde poging gedaan en als eerste SBSettings geïnstalleerd. Daarna Veency en Backgrounder. Beide installaties hebben het probleem van de foute GUI, maar nu kon ik een respring doen via SBsettings en alles is weer normaal.

Na het instellen van Backgrounder, om aan te geven welke apps ik altijd in de achtergrond wil laten draaien, de proef op de som genomen. De iPhone app iCarRadioLite opgestart en een station gekozen. Ik tik nu verder met lounge muziek op de achtergrond. Multitasking op de iPad is bij deze een feit, nog voordat 4.0 dit toestaat.

Omdat ik altijd graag de iPad vanuit mijn iMac wil benaderen meteen maar de proef op de som genomen en NetaTalk geïnstalleerd. Na een reboot en respring duikt de iPad vanzelf op in mijn Finder op de iMac met het juiste ikoontje.

Met de standaard gebruiker en wachtwoord, root/alpine, kan ik nu inloggen en het file systeem van de iPad benaderen. Om beveiligingsredenen is het aan te raden dit standaard wachtwoord aan te passen. Helaas werkt MobileTerminal op de iPad nog niet, dus voorlopig zal ik het even onbeveiligd moeten doen.

- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten