maandag 24 mei 2010

Duurtest lezen op de iPad

De iPad heb ik de afgelopen voor alles gebruikt waar ie voor bedoeld is en met plezier. Waar ik echter vooraf het meest naar uitzag was het lezen van boeken op de iPad.
Daar was ik nog niet echt aan toe gekomen, tot gisteren.

Gisterochtend verder gegaan met een boek waar ik al een maand moeilijk doorheen kwam: het derde boek in de serie van David Hewson, het zevende sacrament. Lekker in de tuin in een nieuwe ligstoel begon mijn duurtest.

Hewson werd al gauw vervangen door een nieuw boek waar mijn vrouw op de eBookreader in aan het lezen was: Cruise, van Suzanne Vermeer. Dat ging er in als koek en gisteravond in bed de laatste 40 bladzijden gelezen.

Omdat het zo lekker weglas, vandaag weer een boek van Vermeer gelezen. Dit keer De Vlucht. In dit blog geen review over de boeken van Suzanne Vermeer, maar een verslag hoe het lezen op de iPad beviel.
Het is me zeer goed bevallen, het lezen op de iPad. Al moet ik ook een aantal negatieve kanttekeningen plaatsen.

Omdat ik nog niet wil toegeven aan een leesbril moet ik boeken en de ebook reader op een bepaalde afstand houden om ontspannen te lezen, dat is met de iPad niet anders. Wat wel beter werkt is het aanpassen van het lettertype op mijn behoefte en leesafstand. Dat gaat op de iPad net iets fijner.

Lezen zonder ondersteuning voor de iPad is nagenoeg onmogelijk, dat hou je niet lang vol. Maar toch vond ik een aantal posities waarbij het gewicht van de iPad niet voelbaar was. Integendeel, het was zelfs een voordeel. Door het gewicht staat ie stevig op mijn buik en hoef ik hem alleen maar tegen te houden met een hand. Het tikken op het scherm om te bladeren gaat ook prima en de helft minder vaak als op de ebook reader omdat er gewoon twee keer zoveel tekst op het scherm past.

Lezen en tegelijkertijd bruin worden kun je vergeten. Met de iPad tegen de zon gericht is er toch nog zoveel lichtweerkaatsing op je gezicht dat de iPad alleen als spiegel fungeert en je zelf met maximale helderheid geen letter kunt lezen. Met de zon op de iPad gericht is het net zo hopeloos. Sterker nog, het scherm wordt zo onnoemelijk heet in de volle zon dat dit niet aan te raden is. Lezen kun je sowieso al niet.

Dus de hele tijd in de schaduw doorgebracht en twee dagen heerlijk gelezen. 's Avonds komt het verlichte scherm natuurlijk helemaal tot zijn recht. Handig is het zonnetje rechtsboven, waarmee de helderheid in iBooks kan worden geregeld. Nog handiger vind ik de onzichtbare slider in de Stanza app voor de iPhone. Hier kun je door in het boek met je vinger verticaal te schuiven de helderheid aanpassen.

In bed voor het eerst de schakelaar gebruikt om schermrotatie te voorkomen. Ook hier is de iPad heer en meester en kun je zonder bijlicht lezen.

Mijn conclusie is dat de iPad een zeer goede ebook reader is in de schaduw en 's avonds. In de zon absoluut niet geschikt, maar dat had ik ook niet verwacht. Hij vermoeid de ogen niet en leest prettig, zowel in portret als landscape, waar bij de laatste modus twee pagina's als opengeslagen boek worden weergegeven.

- Geschreven met BlogPress op mijn iPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten