zaterdag 10 april 2010

iPhone OS 4: ervaringen na een dag gebruik

Gisteren de nieuwste beta firmware versie van iPhone's OS 4 op mijn 3GS gezet. Na een dag gebruik moet ik erkennen dat het op zich een zeer stabiele firmware is voor een betaversie, er zitten echter ook nog een aantal bugs in, daarover later meer. Apple's presentatie van OS 4 liet de nieuwe multitasking zien met onder ander Pandora en Skype. Helaas zijn beide multitasking versies van de apps nog niet beschikbaar, maar wat blijkt; het multitasking werkt al aardig goed voor de meeste apps. Vooral de eigen apps doen het goed. Instellingen, mail, iPod herstarten precies waar je gebleven was en ook mijn ebook reader Stanza herstart razendsnel omdat ie al in het geheugen zit. Voor navigatie zal wel gebruikt moeten worden van de nieuwe api's voor multitasking, want Navigon bijvoorbeeld loopt niet door na het wisselen van app. Ook wordt Navigon alleen in het engels weergegeven en wordt de taal niet overgenomen. Het maken van mappen voor je apps werkt heel mooi. In plaats van 11 pagina's met apps heb ik er nu nog maar 4. Hier zit ook meteen het nadeel van de nieuwste firmware; iTunes herkent de folders nog niet en na het toevoegen van nieuwe apps is alles weer terug bij af. Dat is ook de reden waarom de iPhone een foutmelding geeft bij het maken van een backup. Apple zal aan developers wel een deze dagen een beta versie van iTunes beschikbaar stellen die dit probleem oplost. Bij het maken van foto's verschijnt een slider als je op het blauwe blokje tikt. Er verschijnt een slider waarmee je digitaal kunt zoomen tot 5x. Ook het versturen van foto's heeft extra opties gekregen. Je kunt nu kiezen tussen klein, middel, groot of oorspronkelijke bestandsgrootte. Eindelijk heb ik al mijn e-mail accounts die in de nieuwe unified mailbox binnenkomen. De tekengrootte kan in mail worden ingesteld en als je antwoord op een mail, worden automatisch eerdere mails van dezelfde contact getoond, zodat je ook een geschiedenis kunt zien. Het lijkt er op dat de batterij sneller leeg loopt, maar dat heb ik bij alle beta versies gezien en dat werd bij de uiteindelijke versie altijd opgelost. Ik ben er tot nu toe blij mee en met de kinderziektes neem ik genoegen, het tenslotte een betaversie die nog maanden te gaan heeft voor lancering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten